Wikia

De afgevaardigde van de minister is een personage uit de jeugdreeks Samson en Gert, gespeeld door de Nederlander Hans Royaards. Dit personage komt sinds 1998 in de serie voor. Elke keer wordt hij als gastrol aangeduid, maar sinds 2005 is hij een vast personage. De afgevaardigde van de minister komt soms bij de burgemeester op bezoek om hem óf af te kraken óf om het één of ander voor te stellen.

Meneer de afgevaardigde van de minister wordt door Samson vaak meneer de gevaarlijke van de sinister of de meneer de vervaardigde van de verkwister genoemd.

In één van de afleveringen uit de reeks raakte bekend dat de bijnaam van de afgevaardigde van de minister plumeau is. De reden hiervan is dat hij als afgevaardigde tien keer zoveel plumeaus bij een fabriek bestelde dan nodig was wat tot hilariteit bij zijn collega's leidde.

De afgevaardigde van de minister kwam in de vroege jaren van de serie maar zeer zelden in beeld, tegenwoordig is een bezoek van de afgevaardigde van de minister niet zeldzaam meer, in enkele afleveringen is de minister zelf zelfs al eens verschenen, bijvoorbeeld in 'De Oude Radio'.