Wikia

Meneer de burgemeester is een fictief persoon uit de kinderserie Samson en Gert. Zijn werkelijke naam is Modest maar hij wordt maar zelden zo genoemd. Hij wordt gespeeld door Walter De Donder. Deze acteur is ook bekend door zijn rol als kabouter Plop , eveneens een reeks van Studio 100 .

Niet geheel verbazingwekkend is hij de burgemeester van het dorp van Samson en Gert. Over zijn politieke denominatie is niets bekend. Hij bevindt zich bijna altijd in zijn kantoor in het gemeentehuis. Zijn hobby is het lijmen van vliegtuigjes. Hij doet dat vaak onder werktijd, en vertelt de anderen dan meestal dat hij een belangrijk dossier moet doornemen. Hij is dan ook de voorzitter van de Nationale Modelvliegtuigbouwclub. De burgemeester spreekt de anderen altijd aan met hun achternaam, behalve Gert.

Hij gaat altijd gekleed in zijn officiële uniform: een hoed, een zwart pak met een stik en een sjerp in de kleuren van de Belgische vlag.

De werkster van de burgemeester is Marie, die nooit te zien is, en zijn secretaris is Eugène Van Leemhuysen. Hij krijgt ook regelmatig bezoek van de afgevaardigde van de minister. De burgemeester heeft een nichtje dat Sofie heet, en een tweelingbroer die Basil heet.

Bij feestelijke gelegenheden houdt de burgemeester graag een toespraak. Deze catch phrase luidt steevast: "Aan allen die gekomen zijn: proficiat! Aan allen die niet gekomen zijn: .... ook proficiat!"

Walter de Donder speelt sinds het begin van de serie de rol van burgemeester en hij doet dat na ruim 17 jaar nog steeds met veel plezier.